Marina material

Alla våra material som vi använder är speciellt utformade för den marina miljön. Vi står för kvalité och därför rekommenderar vi alltid de bästa tänkbara materialen för ditt ändamål. Vi råder dig gärna till praktiska lösningar och material för din tillvaro och trevnad på sjön.
De marina materialen är extra starka med specifika egenskaper som gör att materialen är perfekt för de förhållandena som råder för sjölivet

Textilier från svenska väverier

Våra dynor är tillverkade med textilier från svenska väverier med en kvalitet kallad Trevira. Detta är deras högsta kvalitet med stor slitstyrka och förmåga att stå emot solblekning samt är vattenavstötande och flamskyddade. I båten är slitaget hårdare, här kommer besättningen instövlande med blöta regnställ, flytväst etc. Båten kränger, dynorna utsätts för törnar och hård belastning och även temperatur och luftfuktighet varierar betydligt mer än hemma. Därför krävs samma eller nästan samma höga kvalitet som för möbler i offentlig miljö eller säten på bussar och tåg. Alla dynklädslar sys med blixtlås så att de lätt kan tas av och maskintvättas i 60 grader

Sunbrella uteväv

Sunbrellas kapellväv används både till dynor på däck och i sittbrunnen samt till kapell. Sunbrellatextilen är följsam och känns som ett dyntyg men har samma vattenavstötande egenskaper som ett kapell. Sunbrella Utväv är idealisk för att skydda både utrustning och alla ombord från vind, regn, snö och sol. Den ena sidan är belagd med akrylcoating för ökad vatten- och daggavstötning samtidigt som luftcirkulationen i duken bibehålls. Därmed förhindras bildandet av kondens och fukt. Den spinnfärgade akrylfibern ser till att färgerna behåller sin lyster över tiden.

Konstläder

Silvertex är ett mycket modernt konstläder som mer har karaktären av en väv. Materialet håller väldigt hög kvalitet och står emot smuts, bakterier och nötning mycket effektivt. Silvertex är ett mycket modernt konstläder som mer har karaktären av en väv. Silvertex vinyl med tygstruktur från Spradling är ett material som håller väldigt hög kvalitet och står emot smuts, bakterier, nötning mycket effektivt. Tillverkad av Spradling och behandlad med Permablok och Silverguard

Quiltat

Vi använder sedan en quiltad klädsel för att underlätta luftgenomströmning och tvätt.

Kallskum

Kallskum är en skumplast med hög elasticitet. Detta medför att dynan håller formen bättre efter lång användning. Kallskummet är ett högelastiskt polyeterskum. Den kommer i tre olika densiteter som alla håller samma höga kvalitet. Denna kvalitet kommer i tre olika densiteter med samma höga kvalitet. Denna kan limmas i olika lager för att passa både för sitt- och liggplatser. Generellt används tunnare och hårdare dynor för däck och sittbrunn. Kallskummet finns med tre olika densiteter; mjuk, medium och fast.

Resårpockets

Resårpocket används i alla våra resårmadrasser. Det är galvaniserade resårer som är inneslutna i individuella tygpåsar och sedan limmade samman. Detta tillsammans med kallskum på ovansidan fördelar vikten mycket effektivt. Denna högkvalitativa konstruktion motverkar att man känner individuella resårer trots att dynan saknar stålram. Den stora fördelen med resårmadrasser i båten är både komforten och luftflödet i madrassen. Våra madrasser är tillverkade av galvaniserade fjädrar som hålls på plats av “pockets” vilket är individuella påsar för varje fjäder. En vuxen person utsöndrar ungefär en halv liter vätska per natt. Om bäddmadrassen ligger direkt på en tät kojbotten som dessutom är lite kallare än luften i dynan uppstår kondensbildning. Om denna kondens inte vädras ur uppstår snabbt mögel och dålig lukt. För att undvika detta krävs en luftspaltmatta under båtdynan. Den kan ligga löst under dynan men det mest praktiska är att limma den under skummadrassen så att den blir integrerad i dynan. Galvaniserade fjädrar är tillräckligt för svenska vatten, men för saltare vatten finns även rostfria. Konstruktionens hårdhet styrs främst av hårdheten i fjädrarna och dessa kommer som mjuk, medel och hård. Kallskummet som klär kärnan fördelar vikten på ovandelen så att inte individuella fjädrar känns och på sidorna för en exakt passform