Vi tillverkar båtdynor till förpik, salong, koj, kabyss, ruff, salong, sittbrunn, flybridge och soldäck. För att få en perfekt passform på dynan så tillverkas från mallar ritade på plats i din båt

Vi tillverkar båtdynor till förpik, salong, koj, kabyss, ruff, salong, sittbrunn, flybridge och soldäck. För att få en perfekt passform på dynan så tillverkas från mallar ritade på plats i din båt. Dessa mallar används för att skära ut skumgummi (Kallskum) som är båtdynans kärna. Vi använder oss av olika hårdheter av kallskum vid båtdynans uppbyggnad efter dynans placering och ändamål. Dynan skall vara tillräckligt hård för att inte sitta igenom och ändå mjuka nog för att sova skönt på. Därefter limmar vi en tre centimeters syntetfiber på kallskummets översida för att hålla tyget sträckt och ge ett mjukare och luftigare båtdyna. Båtdynans klädsel syr vi av ett material beroende på dynans placering i båten. Inne med syntetiskt möbeltyg (Trevira) och ute med en vinyl, galon, konstläder (Silvertex) eller kapellväv (Sunbrella). Vi sätter dit knappar och syr revärer där det behövs för att hålla fast klädseln. På baksidan av ryggdynorna sätter vi kardborreband eller tryckknappar så att de håller sig på plats

Våra senaste leveranser

Förpiksdynor​​

Båtdynor till förpiken tillverkas efter skrovets form och vinklar för att få en exakt passform. På mallarna markerar vi även delningar och iläggsdynor för att komma åt underliggande luckor

Båtdynor till förpiken tillverkas efter skrovets form och vinklar för att få en exakt passform. På mallarna markerar vi även delningar och iläggsdynor för att komma åt underliggande luckor. Båtdynans klädsel syr vi av ett syntetiskt och flamsäkert dyntyg (Trevira). Alla båtdynor har klädslar som är avtagbara och kan maskintvättas. Till förpiken monterar en luftspalt under skumgummikärnan (Kallskum) och en fibervadd ovanpå för att öka luftcirkulationen. Denna luftspalt är av hög kvalitet och kollapsar därför inte för att ge en kontinuerlig luftström. Detta ger ett kontinuerligt luftflöde under båtdynan som transporterar bort all fukt. För kombinerade sitt- och liggplatser så sätter vi in klädda knappar. Tjockleken kan variera mellan 7,5-12 cm och elasticiteten mjuk, medium eller fast​

Salongsdynor​

Salongsdynorna tillverkas efter mallar där skärningar är anpassade för underliggande luckor. Vi rekommenderar även svank- och knästöd för extra sittkomfort

Salongsdynorna tillverkas efter mallar där skärningar är anpassade för underliggande luckor. Vi rekommenderar även svank- och knästöd för extra sittkomfort. Stöden limmas direkt på kallskummet innanför klädseln. Klädsel av syntetiskt dyntyg (Trevira), konstläder (Silvertex) eller skinn. Vi sätter in klädda knappar i både ryggar och sittdynor. Ryggdynorna bör vara mjukare än sittdynorna. På ryggdynorna syr vi även in kardborreband för att hålla dem på plats. Tjockleken kan variera mellan 7,5-12 cm och elasticiteten medium eller fast

Kojdynor​

Kojdynor mallas upp efter kojens exakta former. Vi kan också erbjuda mjukare dynor i kallskum till båtens sovplatser. Här kan man även använda ett mjukare skum till hela dynan

Kojdynor mallas upp efter kojens exakta former. Vi kan också erbjuda mjukare dynor i kallskum till båtens sovplatser. Här kan man även använda ett mjukare skum till hela dynan eller bygga upp dynan av två olika lager med hårdare skum i botten och lite mjukare beroende på brukaren. Klädsel av quiltat eller syntetiskt dyntyg (Trevira). Ett quiltat dyntextil för att öka luftcirkulation och förenkla tvätt. Vi monterar även en luftspalt under dynan och fibervadd ovanpå för att öka luftcirkulationen. Tjockleken kan variera mellan 7,5-12 cm och elasticiteten mjuk, medium eller fast​

Däckdynor​

Däckdynor tillverkas efter mallar av båtens däck. Delningar för luckor och uttag görs oftast med en söm för att dynorna skall sitta ihop men vara lätt att vika upp och stuva undan

Däckdynor tillverkas efter mallar av båtens däck. Delningar för luckor och uttag görs oftast med en söm för att dynorna skall sitta ihop men vara lätt att vika upp och stuva undan. Revärer sys in i större dynor istället för att använda knappar för att hålla klädseln på plats. Däckdynans klädselsval är uteväv (Sunbrella) eller konstläder (Silvertex) för att kunna stå emot större mängder vatten och fukt. Tryckknappar eller gummiinlägg på dynans baksida monteras för att hålla den på plats. Tjockleken kan variera mellan 5-10 cm och elasticiteten medium eller fast​

Sittbrunnsdynor​​

Sittbrunnsdynor tillverkas efter mallar av båtens däck. Delningar för luckor och uttag görs oftast med en söm för att dynorna skall sitta ihop men vara lätt att vika upp och stuva undan

Sittbrunnsdynor tillverkas efter mallar av båtens däck. Delningar för luckor och uttag görs oftast med en söm för att dynorna skall sitta ihop men vara lätt att vika upp och stuva undan. Revärer sys in i större dynor istället för att använda knappar för att hålla klädseln på plats. Sittbrunnsdynans klädselsval är uteväv (Sunbrella) eller konstläder (Silvertex) för att kunna stå emot större mängder vatten och fukt. Tryckknappar eller gummiinlägg på dynans baksida monteras för att hålla den på plats. Tjockleken kan variera mellan 5-10 cm och elasticiteten medium eller fast​

Soldynor​

Soldynor med klädsel av uteväv (Sunbrella) eller konstläder (Silvertex). Vi monterar fästen som tryckknappar och gummiinlägg på undersidan för att hålla dynorna på plats på

Soldynor med klädsel av uteväv (Sunbrella) eller konstläder (Silvertex). Vi monterar fästen som tryckknappar och gummiinlägg på undersidan för att hålla dynorna på plats på. Alla material är helsyntetiska eller av rostfria material. Soldynor tillverkas efter mallar av båtens däck. Vi syr in sömmar i stora dynor för att de lätt ska kunna vikas ihop och stuvas undan. Vi syr även in gummiinlägg på dynans baksida monteras för att hålla den på plats. Tjockleken kan variera mellan 5-7,5 cm och elasticiteten medium eller fast

Frågor och svar

Vad skall jag använda för dyntyg inne i båten?

Vi tillverkar våra dynklädslar av textilier av högsta kvalitet från svenska väverier, Trevira. Dessa Treviratyger är slitstarka, tåliga mot solljus, smuts, väta och är flamskyddade. Våra dynor är tillverkade med textilier från svenska väverier med en kvalitet kallad Trevira som har stor slitstyrka och förmåga att stå emot solblekning, samt är vattenavstötande och flamskyddat. Alla komponenter i våra klädslar är framtagna för marint bruk. Vi använder Fibertex på undersidan som andas utan att absorbera väta. Luftspaltsmatta av hög kvalitet som inte kollapsar under dynan. Rostfria knappar och klammer.

Vad skall jag välja för textil på båtens dynor ute?

Sunbrellas kapellväv används både till dynor på däck och i sittbrunnen samt till kapell. Sunbrellatextilen är följsam och känns som ett dyntyg men har samma vattenavstötande egenskaper som ett kapell. Sunbrella Uteväv är idealisk för att skydda både utrustning och alla ombord från vind, regn, snö och sol. Den ena sidan är belagd för ökad vattenavstötning samtidigt som luftcirkulationen i duken bibehålls

Vilken textil för att klä om förarstolar och dynor ute?

Vi syr klädsel för både dynor och omklädnad. Vanligtvis används konstläder på däck och sittbrunn. Skinn används mestadels som ett lyxigare alternativ till konstläder på stolar, ryggstöd, bänkar och väggskivor. Silvertex är ett mycket modernt konstläder (vinyl) som mer har karaktären av vävt tyg.  Materialet håller väldigt hög kvalitet och står emot smuts, bakterier och nötning mycket effektivt. Det finns en oändlig möjlighet att använda olika kulörer och designer med konstläder! Detta för att det slitstarka materialet tillåter mycket sömnad utan att fransa

Vad är skillnad på sumplast och kallskum?

Kallskum är en skumplast med hög elasticitet. Detta medför att dynan håller formen bättre efter lång användning. Kallskummet är ett högelastiskt polyeterskum. Den kommer i tre olika densiteter som alla håller samma höga kvalitet. Denna kvalitet kommer i tre olika densiteter med samma höga kvalitet. Denna kan limmas i olika lager för att passa både för sitt- och liggplatser. Generellt används tunnare och hårdare dynor för däck och sittbrunn. Kallskummet finns med tre olika densiteter; mjuk, medium och fast